Saturday 15 October 2011

KITA SEPATUTNYA MENGAWAL HARTA ...

Hari ini Sabtu, 15 Oktober, sebagaimana rutinku, jam 7 pagi sambil menyiapkan sarapan di dapur, perkongsian ilmu dari radio IKIM menangkap pendengaranku.  

Pagi ini, Dr Muhaya, dalam slot Islam Itu Indah memilih tajuk bakal jenazah.  Katanya kita semua akan menjadi jenazah pada suatu hari nanti.  Sebenarnya satu daripada pengisiannya adalah tentang kita dann harta.  Kita sepatutnya mengawal harta bukan dikawal atau dikuasai oleh harta.  Hal ini demikian kerana apabila kita mengawal harta, kita akan menggunakan harta yang ada untuk bersedekah, membantu orang lain, memudahkan urusan orang lain dan mengeratkan silaturahim.  Namun, apabila kita dikuasai atau dikawal oleh harta, hubungan kekeluargaan akan jauh, walaupun dekat hati tak bertaut.  Entahlah...  Sebagai contohnya, apabila bertelefon, bukan khabar berita yang ditanya, pasti hal berkaitan harta.  Ada saja urusan harta yang dibincangkan yang menjadikan hati membengkak dan berusaha menjauhkan diri supaya lebih tenteram.  Kesannya, hati semakin jauh dan sukar bertaut.  Juteru pesan, Dr. Muhaya, biarlah kita mengalah supaya tidak berbalah dan nampak bodoh di mata manusia asalkan Allah memandang mulia amalan kita.  Kadang-kadang kita cuba jadi baik tapi pada mata orang lain kita buat kerja bodoh.  

Kenangkanlah bahawa kita semua ini  merupakan bakal jenazah.  Marilah kita bersama-sama berusaha mengawal atau menggunakan harta yang dimiliki untuk membahagiakan suami/isteri, anak-anak, ibu bapa, saudara-mara, jiran tetangga dan sahabat.

No comments:

Post a Comment